Den här artikeln läste jag i somras på min semester och skulle vilja/behöva skriva några rader om mina tankar kring att hålla fast barn.
Bara jag skriver orden ”hålla fast barn” så blir jag otroligt illa till mods. Man får tycka vad man vill, men jag tycker faktiskt aldrig att det finns anledning att hålla fast ett barn. Konsekvensen för ett barn som blir fasthållet är för stor för att det vid något tillfälle skulle vara värt det. Att hålla fast innebär en stor kränkning mot barnet och kränker dessutom barnets rättigheter. Jag känner själv paniken i kroppen om någon som är tre gånger större än mig skulle låsa fast mina armar och ben och trycka ner mig mot marken.
Jag har många gånger varit i situationer när barn och tonåringar har blivit utåtagerande, mot mig eller mot personer i omgivningen vi befunnit oss i. Jag har aldrig känt mig rädd. Med tonåringar blir såklart situationen lite mer annorlunda än med små barn eftersom de skulle kunna skada dig för att de är fysiskt större än ett förskolebarn. MEN utgångspunkten måste ändå vara att vi aldrig är rädda för barn. För det påverkar vår syn och vår förväntan på barnet negativt (detta är ett annat ämne som jag tänkte skriva mer om i ett annat inlägg).
Om man känner att man behöver handla i nödvärn mot ett barn som är fem år, då tror jag att man behöver rannsaka sig själv och ifrågasätta sin syn på barn. Jag hoppas att det kommer göras av Malmö stad när förhandlingarna ska hållas under hösten. Jag hoppas även att barnkonventionen som lag kommer att vara vägledande under dessa förhandlingar.
Det finns många alternativ i en situation när ett litet barn blir utåtagerande. Alternativ som inte kränker barnet och barnets rättigheter. Det är sällan ett utåtagerande beteende kommer som en blixt från klarblå himmel. När man märker att ett barn blir stressad, ledsen, arg eller otrygg:
· Prata med barnet
· Prata med barnet på en avskild plats. Gå åt sidan, till en plats där barnet känner sig mer trygg. T.ex. vilorummet, läshörnan, lekhörnan där den brukar vilja leka.
· Ge barnet en sak som den förknippar med trygghet (T.ex. en nalle, filt, bild på familj etc.
· Ge barnet tillgång till den pedagog som den känner sig mest trygg med.
· Fråga barnet om du får hålla om/krama barnet.
· Finns det något särskilt som gör just detta barn trygg/lugn? Kanske klia på ryggen eller i håret, en sak, en person, en sång/ramsa etc.
· Om barnet är i fara för sig själv eller andra barn och man behöver avvärja en farlig situation så gäller det att hålla om barnet på ett sätt som inte är hotfullt mot barnet. Ett sätt att göra situationen mindre hotfull är att förklara för barnet vad du gör och varför.
Fyll gärna på med flera sätt att hantera barn i förskoleålder som blir utåtagerande.
Comments