top of page

Att vara snäll – Hur gör man? 7 konkreta tips

Uppdaterat: 2 aug. 2019

Att vara snäll är en efterfrågad egenskap hos personer som vill prata med någon. Att få ett snällt och varmt bemötande när man är i en utsatt situation är viktigt av så många anledningar. Men hur är man egentligen snäll? Jag har listat sju konkreta sätt att vara snäll på.


Tipsen är utformade för personer som arbetar med människor (med en liten nisch på barn och unga). Men tipsen går också att använda i vardagen, med barn eller vuxna, med vänner eller i en kärleksrelation.


Att vara snäll kostar ingenting och alla kan vara det. Så kör hårt!


Gör något som du inte måste göra

Gör något utöver det som stor i din arbetsbeskrivning. Om du inte var i din professionella roll, vad skulle du då göra för att underlätta samtalet? Är det något utav det du faktiskt kan göra utan att du blir oprofessionell? Är det att ringa ett extra samtal för att höra hur personen mår och att det var fint att ses sist? Är det att baka personens favoritbulle till nästa träff? Är det att erbjuda personen att träffas på en plats som den känner sig trygg på? Om du fick tänka utanför boxen, vad skulle du då göra?


Var personlig

Jag är alltid mig själv i mötet med alla. Även i min profession. När jag möter barn, ungdomar och föräldrar så är jag den jag är privat. Det betyder inte att jag är privat. Jag gör mig inte till eller försöker vara någon jag inte är bara för att jag är professionell. Det går vara professionell ochpersonlig. Berätta något om dig själv om det gynnar samtalet. Visa att du är en människa genom att relatera till det personen berättar. Berätta aldrig om något som är privat eller är jobbigt för dig. Det behöver du inte göra, det gynnar inte samtalet.


Ställ frågor och lyssna

Visa att du är intresserad av personen. Ställ frågor och ställ följdfrågor. Lyssna på svaren och rusa inte iväg i dina egna tankar om hur du ska ställa nästa fråga eller komma närmare ditt mål. När du har lyssnat på personen så kanske målet med samtalet ändras. Det kanske kommer fram information som gör att du/ni behöver tänka om. Var därför uppmärksam på vad personen faktiskt säger. Om du förstår vad personen säger men inte vad personen menar, fråga om personen kan utveckla så att du förstår bättre.

Utgå inte från att du vet hur personen känner eller vad den går igenom. Ibland kan många frågor uppfattas som att du dumförklarar eller inte förstår överhuvudtaget. Därför är det bra att berätta varför du ställer frågorna. Det är ju för att du verkligen vill försöka förstå personens situation och hjälpa den på bästa sätt.


Hett tips! När ni ses igen, följ upp med frågor om hur saker har gått sedan sist. Kom ihåg saker som var viktiga för personen och fråga om det.


Vad tydlig och rak men varm och kärleksfull

Det här är en konst! Att vara tydlig och rak går hand i hand med att inte lova något du inte kan hålla, eller att inte ljuga eller undanhålla information som kan vara viktig för personen ifråga. I mitt arbete med ungdomar så har jag lärt mig att ett dåligt men ärligt besked alltid är bättre än inget besked alls eller ett luddigt svar. Det gör även dig mer trovärdig som person att lämna raka besked. Med det sagt så är det självklart av stor betydelse att lämna dåliga besked med värme och kärlek. Lämna extra tid i kalendern när du vet att du ska lämna dåliga besked. Låt det finnas tid för personen att reagera och tid för dig att ta emot. Alla känslor är okej.



Lova inget du inte kan hålla

Att bli sviken är något av det värsta en människa kan vara med om. För människor i utsatta livssituationer som är i behov av stöd så är det dubbelt svek att bli sviken av den som ska stötta. Förklara och säkerställ att den du pratar med förstår vad du menar för att undvika missförstånd. Var tydlig med när det är en situation då du inte kan lova något. Försäkra dig om att personen förstår att det inte är ett löfte.


Tro på allt personen berättar

Det är dens historia och dens sanning. Det kanske är första gången personen berättar sin historia. Det är helt avgörande för personen som berättar att den blir trodd på och tagen på fullaste allvar. Konsekvensen för personen om den inte blir trodd på blir att den kanske aldrig vågar berätta igen och aldrig får stöd.


Du är viktig!

Glöm inte bort att du är viktig bara genom att finnas och lyssna. När barn och unga pratar om vuxna som har hjälpt så har alla vuxna EN sak gemensamt – De har givit av sin tid och sig själva. De har stått kvar och aldrig gett upp. De har helt enkelt varit snälla.


Låt oss vara vuxna som barn kommer minnas – Låt oss vara snälla!



1 160 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page